‘Veiligheid heeft alles te maken met gedrag’

Carlos van Esbroek (49) woonde vroeger naast de brandweerkazerne. Toen een buurman hem als jochie van 12 jaar vroeg of hij lid wilde worden van de jeugdbrandweer aarzelde hij geen moment. Tot de dag van vandaag is hij er als vrijwillig bevelvoerder en instructeur actief. Ook beroepsmatig boeit veiligheid hem buitengewoon.

 

Sinds wanneer werk je als safety checker voor Kartoflex?
‘Ruim twee jaar geleden ben ik als safety checker begonnen. Zo’n vier jaar geleden, in mijn vorige functie als kwaliteitscontroleur, had ik al eens met een safety check van Kartoflex te maken gehad. Erwin Heijnsbroek, coördinator bij het Verbond P&K, voerde die toen bij Elopak uit. Hij stelde me enkele vragen over de bedrijfshulpverlening. Een tijd daarna, ik was inmiddels health & safety engineer en had mijn papieren voor de opleiding MVK op zak, vroeg hij me om zelf safety checker te worden. Dat klonk interessant. Veiligheid heeft me altijd beziggehouden en door andere bedrijven te bezoeken, kun je van elkaar leren.’

Hoe werkt een safety check in de praktijk?
‘Als ik het verzoek krijg om een safety check uit te voeren, verdiep ik me eerst in het bedrijf en zijn activiteiten, zodat ik beslagen ten ijs kom. Na een informeel gesprek waarin ik een en ander uitleg, en waarbij we afspreken wat ik wel of niet kan bekijken, maak ik een rondje door het bedrijf. Na afloop bespreek ik de punten die me zijn opgevallen en nemen we de RI&E en de ongevallenregistratie door.’

Zijn er zaken waar je speciaal op let?
‘Uitgangspunt is de RI&E. Bij Elopak vinden veel audits plaats, daaruit neem je zaken mee, die je bij een ander bedrijf checkt. Vanuit mijn brandweerervaring let ik daarnaast altijd extra op de EHBO-ruimte. Is die er? En: hebben ze alleen ‘pleisterplakkers’ of echt bedrijfshulpverleners? Het kan ook gebeuren dat we binnen de Kartoflex Arbo Commissie zaken bespreken die je tijdens een bezoek nog eens meeneemt.’

Hoe reageren Kartoflex-leden op een bezoek?
‘Mijn ervaring is dat de leden alles rond arbo en veiligheid eerlijk met je bespreken. Zo was er eens een bedrijf met een nieuwe machine die ze me uit concurrentieoverwegingen niet meteen wilden laten zien. Ze hadden echter vragen over een veiligheidsissue. Ik heb me daar toen over gebogen en mocht toch kijken. Samen kwamen we tot een oplossing. Daar was het bedrijf zeer content mee. Natuurlijk ga je vertrouwelijk met die informatie om.’

Wat heb je zelf van de safety checks geleerd? Heb je tips?
‘Wat ik zelf heb geleerd, is: hoe maak je veiligheid bespreekbaar. En: hoe bereik je daarin mensen. Veiligheid heeft alles te maken met gedrag en bewustwording daarvan. Dat gedrag verander je niet door mensen dingen op te dragen, wel door ze er zelf over te laten nadenken.

We zijn zelf heel ver met het 5S-systeeem. Misschien is dat een tip voor andere bedrijven: als je bepaald gereedschap vaak nodig hebt bij een machine, definieer dan een vaste plaats in de buurt van die machine en hang het gereedschap daar op. Als ik bij bedrijven vraag hoe ze losse gereedschappen opbergen, wijzen ze op hun gereedschapskist, maar je kunt dat praktischer oplossen. Als het gereedschap op het bord of aan de haak vervolgens ontbreekt, weet je ook meteen dat er iets niet klopt.’

 

Gepubliceerd op:   9 februari 2017 289 x bekeken
Categorie:  Branchenieuws