In gesprek met nieuw lid van Kartoflex: Verpakkings Industrie Veenendaal (VIV)

‘Klantentrouw bij webshops is nul. Je moet gewoon bovenaan in Google staan.’

Het blijven boeiende verhalen, over succesvolle bedrijven die ooit begonnen in een schuurtje in een achtertuin. Verpakkings Industrie Veenendaal is er zo één. Het was Arie van Barneveld die in 1953 in een schuurtje in zijn achtertuin aan de Leinweberstraat 55 in Veenendaal een groothandel begon in touw en papierwaren.

Het bedrijf werd later gesplitst en het verpakkingsdeel werd voortgezet door zoon Henk van Barneveld en de vader van de huidige directeur Weinand van Kesteren. Weinand werkt sinds 1980 in het bedrijf, toen nog gevestigd in een pand aan de Nijverheidsweg. “Henk van Barneveld bood me na de middelbare school een baan aan als vertegenwoordiger. Van mijn vader moest ik doorleren. Dus zorgde ik ervoor dat ik slechte cijfers had, zodat ik van school af kon.”

Hartinfarct
Ook broer Herman kwam in het bedrijf werken. Na een zwaar hartinfarct van hun vader in 1985 namen Weinand en Herman de helft van de aandelen over. In 1990 betrok de VIV een volledig nieuw bedrijfspand op de huidige locatie aan Wageningselaan. In 1994 ging Henk van Barneveld met pensioen en werden de broers volledig eigenaar van de VIV.

Samen bouwden Weinand en Herman het bedrijf uit tot de moderne fabrikant van flexibele verpakkingen die de VIV nu is.

Online groeimarkt
Weinand: “Twee jaar geleden hebben we weer een nieuwe Comexi 10 kleuren flexomachine aangeschaft voor het drukken in Smart Digital Flexo, speciaal voor short runs. Daar is steeds meer behoefte aan.  Sowieso zien we een sterk toenemende vraag naar verpakkingsmaterialen, door de groei van het aantal webshops. Het heeft weinig toegevoegde waarde meer om vertegenwoordigers in elke provincie te hebben. Iedereen bestelt online, klantentrouw is nul. Mensen googelen op doosjes en bestellen bij de goedkoopste. Ze hebben geen idee bij wie ze kopen, ze kopen op productnaam. Dus je moet gewoon zorgen dat je bovenaan in Google staat, meer niet. En daar zorgt mijn jongste zoon voor.”

Familiebedrijf derde generatie
De derde generatie Van Kesteren werkt inmiddels ook in het bedrijf. Zoon Jeroen is bedrijfsleider, dochter Sabine verzorgt de drukvoorbereiding en de marketing en sinds drie jaar heeft jongste zoon Joost zich op de e-commerce en zoekmachineoptimalisatie (SEO) van de VIV gestort. “Internet is een enorme groeimarkt voor ons,” vertelt Weinand. “We zien een groei van 25% in de laatste drie jaar.”

Weinand trekt zich langzaamaan wat terug uit het bedrijf. Zijn broer Herman is eerder dit jaar al gestopt. De kinderen nemen het bedrijf over. “Er zijn nog een aantal grote drukwerkklanten waar ik zelf kom, verder doe ik zo min mogelijk,” lacht Weinand.

Hulp van Kartoflex
In januari sloot de VIV zich aan bij pensioenfonds PGB. “Toen zijn we ook lid geworden van Kartoflex. Er zijn hier wat dingen veranderd, ook qua machinepark, dus we kunnen wel wat advies gebruiken. Onze medewerkers zijn hoog gekwalificeerd maar onze RI&E heeft nu een update nodig.”

“Het implementeren van de CAO hebben we uitbesteed. Functiegroepen, functiebeschrijvingen, inschalingen: wat een gedoe zeg. We hebben het uitbesteed aan een HR-bureau. Het moeilijkste is om functies te benoemen die niet in de CAO staan, zoals de functie van mijn zoon, SEO-marketeer. Daar kunnen we zeker wat hulp van Kartoflex bij gebruiken.”

Gepubliceerd op:   1 november 2019 114 x bekeken
Categorie:  Ledennieuws