Even kennismaken met… Cor Hulshof, algemeen directeur Atlanta BV
Atlanta, terug van nooit weggeweest
Schrijfblokken, formulieren, hangmappen, terugbelboeken: de naam Atlanta is een bekende in de kantoorartikelenmarkt. Bijna ging de gezonde fabriek in Hoogezand mee ten onder in een faillissement. Maar dat kon oudgediende Cor Hulshof niet laten gebeuren. Als algemeen directeur van Atlanta BV blaast hij het bedrijf nu nieuw leven in, met frisse energie en sterke ambities.
Cor was de sitemanager van de fabriek in Hoogezand totdat op 13 augustus 2025 in een korte Teams-meeting het faillissement van het moederbedrijf werd gemeld. Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. “Wij draaiden goed, we zaten tot april 2026 vol met werk.”
Even wist Cor niet waar hij het zoeken moest. “Ik ben opgegroeid in dit bedrijf, begon hier op mijn achttiende als machine-operator en ben gestaag doorgegroeid. Al snel werd ik praktijkbegeleider van GOC-leerlingen en later teamleider. Iedere keer als er iemand uit de organisatie wegging dan krabde men zich achter de oren, tsja, hoe regelen we dat? Cor, zou jij dat willen doen? En zo groeide ik door van het bedrijfsbureau naar de voorbereiding, naar de logistiek, deed inkoop in heel Europa – ik heb elke afdeling wel gezien, ken de fabriek letterlijk van binnen en van buiten.”
Rode cijfers
Atlanta begon in 1917, als familiebedrijf. Later werd het overgenomen door een Amerikaans bedrijf, maar the American way bleek op den duur niet te werken in Europa. Atlanta ging eerst nog verder onder de naam Atlanta Office Products, maar ook dat liep spaak. Toen nam Jalema het over en kwam de fabriek in Hoogezand in een portefeuille met een kunststoffabriek en mappenfabriek in Reuver. Daar lag de focus meer op mappen‑ en opbergsystemen voor ziekenhuizen en gespecialiseerde klanten, in Hoogezand richtte men zich op de kantoorvakhandel.
Dat het Limburgse Jalema zo diep in de rode cijfers was beland, daar had Cor in het hoge noorden geen weet van. Maar waar de ene deur sluit, opent een andere. “In alle verwarring ontstond een kans,” vertelt Cor. “Ik raakte in contact met de oude eigenaar van Jalema met het idee om de naam Atlanta te doen herleven. Hij zei ja, onder de voorwaarde dat ik als algemeen directeur instapte. Die kans heb ik gegrepen.”
From scratch, en toch een vliegende start
Cor bouwt het bedrijf vanaf de bodem weer op. “Kvk-inschrijving, loonbelasting, administratie, we beginnen letterlijk opnieuw. Met één voordeel: de naam Atlanta is groot en vertrouwd. Als je de historie bekijkt zijn er natuurlijk veel mensen in deze regio die ooit bij Atlanta hebben gewerkt. We krijgen uit alle hoeken positieve reacties, zeker ook omdat regionale en landelijke media over ons berichten. Er zijn zelfs mensen die zeggen ‘joh, als het nodig is, kom ik je gratis helpen’.”
Van leveranciers krijgt Cor alle steun en ook klanten reageren begripvol. “De bestellingen liggen er, de productie loopt. We draaien nu al boven verwachting – dankzij efficiënt draaiende machines kunnen we met een compacte ploeg van tien medewerkers toch een flinke output realiseren. Al zullen we binnenkort toch meer mensen moeten aantrekken om de vraag aan te kunnen.”
Cor bundelt al zijn kennis en ervaring in een heldere visie voor de toekomst. “Ik heb jarenlang als locatiemanager onder een directie gehangen en heb niet altijd mijn eigen ideeën kwijt gekund. Nu heb ik die mogelijkheid wel. Ik krijg alle steun van de eigenaar en mijn contacten, en dat gaat hartstikke goed moet ik zeggen.”
Atlanta weer op de kaart zetten
In 2026 wil Atlanta nieuwe markten aanboren en het assortiment verbreden. “Vroeger leverden we vooral aan de tussenhandel maar nu gaan we ook producten ontwikkelen voor de eindgebruiker – online, rechtstreeks. Dat is een andere tak van sport, maar wel eentje die wij zeker aankunnen. Daarom zit ik nu met productontwerpers en marketeers om de tafel om te kijken: hoe krijgen we Atlanta opnieuw goed op de kaart?”
Daarnaast kijkt Cor over de landsgrenzen naar internationale samenwerkingen. “We hebben contacten met soortgelijke bedrijven in Duitsland. Waar zij volume missen, kunnen wij bijspringen, en omgekeerd. Zo versterken we elkaars marktkracht.”
Terug bij Kartoflex
Atlanta is direct weer lid geworden van Kartoflex. Voor Cor niet meer dan logisch. “We beginnen letterlijk opnieuw en er komt veel op ons af: productie herstarten, personeel terughalen, administratie opzetten, machines bedienen, orders uitleveren. Je hebt dan advies en steun nodig, op alle gebieden. Volgende week al krijgen we een Safety Check. Alles is goed geregeld bij Kartoflex – dat heb ik bij andere cao's wel eens anders gezien.”
Met de heropleving van Atlanta brengt Cor niet alleen een bekende naam terug, maar ook een inspirerend voorbeeld van lef, veerkracht en innovatie.

