25 november 2021

Even kennismaken met… Ewald Elfrink, directeur-eigenaar van Elwe Special Promotions BV/MICK Co Packers BV

“Geld en groei: het zijn niet mijn drijfveren.”

“We zijn een relatief klein bedrijf,” vertelt Ewald Elfrink, directeur-eigenaar van Elwe Special Promotions BV/MICK Co Packers BV, “maar wel groot in onze daden. We ontwikkelen en produceren kartonnen displays voor Annabel, jongste medewerksteracties op de winkelvloer en verzorgen ook de co-packing en aflevering in de winkel of het distributiecentrum. One-stop-shopping, dat is uniek in onze branche.”

De website is moeilijk te vinden, verkopers heeft Ewald niet. “We zijn een bekende naam in de retailmarkt. Klanten komen via-via en dan nog ben ik erg kieskeurig in wie ik als klant wil en wie niet.  Een groot warenhuisketen wil ook met ons werken maar die hanteren veel te lange betalingstermijnen, daar ga ik niet mee akkoord.”

“We zijn ooit begonnen als ompakbedrijf, MICK Co-Packers BV. Om die verpakkingen te bedrukken kocht ik een digitale printer. Het transport van de bestellingen besteedden we toen nog uit. Totdat dat me te duur werd, toen zijn we het transport ook zelf gaan doen. En voor je het weet doe je gewoon alles voor je klant, van A tot Z.”

‘New business’, ‘opportunities’, Ewald heeft er weinig mee. Hij steekt zijn energie liever in de klanten die hij heeft. “Ik haal genoeg werk uit bestaande klanten. Vaste klanten krijgen ook altijd voorrang. Neem Blond Amsterdam. We verzorgden eerst alleen co-packing voor ze maar nu doen we het hele traject. ‘Ik ga nooit meer bij je weg,’ kreeg ik laatst te horen. Goed zijn voor mijn klanten vind ik belangrijker dan nieuwe klanten binnenhalen. Ik hoef niet zo nodig te groeien.”

“Ik ben echt een workaholic, altijd met mijn bedrijf bezig, maar ik ben inmiddels ook 51 jaar. Ik weet wel wat belangrijk is in het leven. Geld en groei: het zijn niet mijn drijfveren. Plezier wel. Ik wil er lol in hebben, geen gedoe met moeilijke klanten. Onze machines draaien al 24/7. Ik vind het prima zo, ben een tevreden mens.”

Dankzij Kartoflex is de R&IE van het bedrijf weer up-to-date. “Veilig werken, we zitten er bovenop. Ik ben zuinig op de mensen die ik heb. Via een bonusregeling deel ik de winst met mijn mensen – als jij goed bent voor het bedrijf en je mensen, zijn zij goed voor jou. Ik vraag acht uur veel van ze, maar daar staat genoeg tegenover. Het is geven en nemen, nietwaar?”