11 juli 2019

Kennismaken met.... Doosopmaat.nl

Kartoflex verwelkomde onlangs Doosopmaat.nl als nieuw lid. De naam zegt het al: het online platform produceert dozen op maat. Eind 2018 werd het bedrijf overgenomen en niet veel later was Doosopmaat.nl lid van Kartoflex. ‘Ik wist niets van deze branche,’ zegt algemeen directeur Jurgen Vugts. ‘Maar als je grondig wilt professionaliseren, moet je zo snel mogelijk alle benodigde kennis in huis halen.’

Doos op Maat Jurgen en MalkoDoosopmaat.nl is een bijzondere combinatie van een online platform en een productieomgeving. Golfkartonnen verpakkingen vinden, in kleine en grote oplages, vanuit Waddinxveen hun weg naar ruim 7000 klanten, met name in het MKB. Door het online aanbieden van kleine series op maat gemaakte dozen weet Doosopmaat.nl zich te onderscheiden. Vijf jaar op rij werd het bedrijf bekroond met de FD Gazelle Award, een prijs voor de snelst groeiende bedrijven in Nederland.

Toen eigenaar Jos Knulst, die sinds 2002 hard gewerkt had aan het succes van zijn onderneming, er klaar voor was om een stapje terug te doen, vond hij in Écart Invest de geschikte investeerder. Écart Invest investeert uitsluitend in middelgrote Nederlandse bedrijven in de sectoren Dienstverlening, ICT en Verpakkingen. Zij namen in november 2018 een meerderheidsbelang in Doosopmaat.nl. Jurgen Vugts werd algemeen directeur, Malko Honkoop financieel directeur.

Een opvallende branche

Jurgen: ‘Voordat ik hier startte heb ik een aantal directeuren uit de branche gesproken. Van online weet ik wel iets af: ik was jarenlang directeur van Autoscout24.nl en Autotrader.nl. Van de kartonbranche wist ik niets. Er waren drie dingen die me opvielen: de enorme passie voor verpakkingen, een drive voor innovatie en nergens tekenen van moordende concurrentie. Heel bijzonder. Een online bedrijf, met een productieomgeving, in deze branche: ik vind het een mooie combinatie.’

Malko Honkoop knikt instemmend. ‘Je werkt hier bij een e-commercebedrijf, dan loop je een deur door en dan maak je het product zelf, geweldig. Ik werkte hiervoor als registeraccountant bij farmaceut Brocacef. Natuurlijk is het fijn om voor een marktleider te werken, maar een snelgroeiend MKB-bedrijf trekt me meer. Juist als een bedrijf snel groeit knelt er altijd wel ergens iets waaraan je moet sleutelen. Dat vind ik leuker.’

Zorg voor personeel

Doosopmaat.nl is een gezond bedrijf met een jaarlijkse groei van 20%. Maar om het bedrijf verder te laten groeien, ook over de landsgrenzen, moet er wel wat gebeuren. Jurgen: ‘Onze eerste aandacht ging uit naar het stroomlijnen van het productieproces en naar het in dienst nemen van de medewerkers, 27 in totaal. We nemen afscheid van de payrolling-constructie. Ook op het gebied van arbo kunnen we nog het een en ander verbeteren. Zoals in veel productieomgevingen was het ook hier een soort van stoer als je met je vingers in een machine had gezeten. Dan was je one of the guys. Ik wil die verantwoordelijkheid niet. Ik ben nergens zuinig op, behalve op mensen.’

Direct aan de slag met Safety Checks

‘Probleem was alleen, wat weten wij nou van veiligheid in deze branche? Deze mannen werken al twintig jaar met die machines en dan komen wij ze even vertellen dat ze anders moeten gaan werken? We komen niet uit de kartonwereld en ook niet uit een productieomgeving. Dus hoe zit het? We hebben veel gehad aan het advies en de aanbevelingen van Erwin Heijnsbroek en het Kartoflex Safety Check team. We zijn direct aan de slag gegaan om de werkvloer veiliger te maken.’ 

Tijd voor reclame

Ook de productieprocessen in de fabriek zijn al sterk verbeterd. Jurgen: ’De productieleider kwam langs en zei: je moet meer aan reclame gaan doen want het is hartstikke rustig. Heel leuk dat ie meedenkt, maar we draaien gewoon 20% meer dan vorig jaar. De efficiencyslagen die gemaakt zijn hebben al tot een verbeterd productieproces geleid. Er zit veel meer rust in het proces.’

Volgend jaar wil Doosopmaat.nl de groei aanjagen. Malko: ‘We hebben dit jaar flink geïnvesteerd in extra machines, nu willen we ons richten op de uitbreiding naar Duitsland en op onze klanten. Klanten denken nu nog in vouwdozen, wij proberen ze richting die andere verzendmogelijkheden te krijgen. Van vouwdoos naar witte, bedrukte postdoos: dat is upgrading. Als je iets verstuurt moet dat een representatie van je bedrijf zijn. Veel bedrijven zien dat nog niet, ze weten nog niet wat er mogelijk is, met een kartonnen verpakking op maat. Dat laten we ze graag zien, daarom denken we mee met klanten voordat ze bestellen, via de chatfunctie op de website, bijvoorbeeld. Het scheelt verpakkingsmateriaal en als je iets op maat verpakt, is de kans op beschadiging minder.’

Minder lucht in verpakkingen

Commercialisering en duurzaamheid gaan hand-in-hand. Jurgen: ‘De CEO van PostNL zei het al, er moet minder lucht vervoerd worden, zodat er meer pakjes in één bestelbus passen. Dat is natuurlijk deels een commerciële boodschap, maar er zit een brede vraag naar duurzame oplossingen achter. Bedrijven nemen steeds meer hun verantwoordelijkheid als het om duurzaamheid gaat en ze willen dat wij een stuk van die verantwoordelijkheid van ze overnemen. Daarom denken we graag na over hoe het beter kan, handiger en goedkoper.’

Geen energie verspillen aan energiezaken

Bij Doosopmaat.nl wordt direct volop geprofiteerd van de kennis die Kartoflex biedt aan haar leden. De Safety Check genereerde een duidelijke to do-list op het gebied van arbomaatregelen en vorige week nam Jurgen deel aan de energiesessie die Kartoflex organiseerde in het kader van de Informatieplicht Energiebesparende Maatregelen die op 1 juli in werking treedt. ‘Het was erg handig om begeleiding te krijgen bij het invullen van de online formulieren. Als we dat zelf hadden moeten doen, waren we er niet uitgekomen,’ verzucht hij.

Je kunt je klant maar één keer wegjagen

Met ambtelijke taal heeft Jurgen niet veel. Liever steekt hij zijn tijd in praktische zaken, zoals het nog efficiënter maken van het productieproces bij Doosopmaat.nl. Hij heeft ideeën genoeg. ‘Op niet al te lange termijn kunnen we, op basis van alle data die we verzamelen, algoritmes ontwikkelen waarmee we orders zo kunnen combineren dat machines nog minder afval produceren. Als je enigszins kunt voorspellen welke orders er aankomen, kun je combinaties maken waardoor je de snelheid van het productieproces verder kunt verhogen.’

Malko: ‘Dan kunnen we binnen 48 uur leveren en later zelfs binnen 24 uur. Klanten kunnen dan kiezen: wil je het morgen hebben, binnen een aantal dagen of is het ook goed als we binnen een paar weken leveren? Dat geeft ons de ruimte om orders beter te combineren.’

Jurgen: ‘Maar eerst brengen we alle productiestromen en interne zaken op orde. We willen dat alles eerst goed werkt, voordat we beloften doen. Je kunt je klant maar één keer wegjagen.’