23 juni 2015

Kennismaken met...Akarton

Akarton breidde het aantal vierkante meters vorig jaar zomer uit van circa zes- tot twaalfduizend. ‘Onze leverbetrouwbaarheid ligt boven de 99 procent. Om die te kunnen blijven garanderen, houden we de voorraad graag in eigen hand. Daarvoor hadden we meer opslagcapaciteit en logistieke mogelijkheden nodig’, licht algemeen directeur Mike Noldus toe. Hij wil die extra capaciteit nu optimaal benutten. Doel is dan ook een forse omzetgroei, onder meer in de foodsector.

Akarton in Venlo is producent van diverse (golf)kartonnen verpakkingen, waaronder Amerikaanse vouwdozen, stansverpakkingen, palletdozen, autolockdozen en trays. De fabrikant kent naar eigen zeggen weinig beperkingen in maatvoering, uitvoering, materiaalsamenstelling, druktechniek of oplagen.

Met de forse uitbreiding van het bestaande bedrijfspand afgelopen jaar verdubbelde de dozenproducent in omvang. Niet alleen de opslagcapaciteit werd vergroot. Akarton investeerde ook in het machinepark, dat werd uitgebreid met een nieuwe stansmachine en afvalinstallatie. Binnenkort volgt de implementatie van productie-optimalisatieprocessen om de efficiency verder te vergroten. Akarton heeft 35 medewerkers in dienst. Vijftien personeelsleden zijn werkzaam via het zogeheten Green Society-concept. Akarton biedt hierin werk(ervaring) aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Wat is jullie kernactiviteit?
‘We produceren (golf)kartonnen dozen, van reguliere tot complexe dozen, in kleine oplages - zelfs per stuk is mogelijk - maar ook in zeer grote oplages. Daaromheen verzorgen we een uitgebreid serviceprogramma: we leveren op de minuut nauwkeurig en in overleg met de klant op iedere gewenste locatie, tot in de fabriek of zelfs tot aan de machine van de opdrachtgever. Verder monteren we verpakkingen of vullen we deze voor klanten in ons bedrijf af.’

In welke markten zijn jullie actief?
‘We zijn veelal in industriële markten actief, in de machinebouw en in de staalbouw. Daarnaast leveren we verpakkingen aan logistieke bedrijven in en rond Venlo en sinds een paar jaar ook aan foodbedrijven, met name middels export aan vlees- en visproducenten.’ 

Wie zijn jullie afnemers?
‘Onze afnemers zijn veelal eindgebruikers, uiteenlopend van kleine bedrijven tot multinationals. We leveren nauwelijks aan de groothandel.’

Hoe onderscheiden jullie je?
‘We benadrukken ons serviceprogramma. En onze hoge leverbetrouwbaarheid. Onze clientèle is ervan afhankelijk en vertrouwt erop dat wij op tijd leveren. Verbouwen was daarom noodzaak. Onze leverbetrouwbaarheid is niet in gevaar geweest, we hebben tijdig geïnvesteerd. Er is nu echter meer rust in het bedrijf. We rijden minder op en neer tussen locaties (voorheen had Akarton de opslag gedeeltelijk elders ondergebracht, red.) en dat bespaart ons handling en dus handlingskosten.

We scoren hoog bij klanten die de leverperformance scherp in de gaten houden. Ook op kwaliteit schalen onze klanten ons hoog in, blijkt uit reacties. We zijn ISO 9001-, ISO 14001- en FSC-gecertificeerd en leggen sterk de nadruk op de reductie van CO2-uitstoot, ISO 14064. We zijn tevens lid geworden van het Global Compact van de Verenigde Naties.


We zetten in op het hoogst haalbare en dat is vrij uniek voor een klein tot middelgroot bedrijf. Dat houdt ook een inspanningsverplichting in ja, maar als je bespaart op energie en producten recyclet, levert dat ook geld op. Het levert je zelfs veel meer op. Onlangs hebben we een openbare aanbesteding voor een belangrijke opdracht gewonnen. Uiteindelijk - bij de laatste vijf bedrijven - ging het om prijs, maar bij de voorinschrijving sprongen we er voor die partij uit, omdat we MVO en kwaliteit hoog in het vaandel voeren.’

 

Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘We willen na de zomer het 5S- en Kaizen-model implementeren en zijn druk bezig met de voorbereidingen daarvoor, zoals het doorvoeren van aanpassingen op locatie. Daarbij kun je onder meer denken aan het visueel zichtbaar maken van tussenopslaglocaties rondom de machines en de halffabricaten in productie plus het stimuleren en trainen van het personeel. Met beide programma’s, ze vullen elkaar aan, streven we naar een verdere efficiency- en rendementsverbetering.’

Wat zijn jullie doelstellingen?
‘We willen onze nieuwe locatie optimaal benutten. We hebben de capaciteit dusdanig verhoogd dat er ruimte is voor groei. We willen de omzet fors uitbreiden en zijn op zoek naar klanten die passen bij ons huidige serviceprogramma. Onder meer in de food willen we ons omzetaandeel verhogen. Food zorgt voor een continu repeterende vraag en dat betekent weinig schommelingen in de productie. Ook online volgen we de markt goed (Akarton heeft een webshop, akartonverpakt.nl, red.).’

Hoe lang zijn jullie lid van Kartoflex?
‘Akarton is in 1988 gestart als handelsmaatschappij. Vier jaar later zijn we zelf gaan produceren. Kort daarna zijn we naar mijn weten lid van Kartoflex geworden met het oog op de cao. Ik werk sinds 1998 bij Akarton, eerst als accountmanager en later als sales manager. In die hoedanigheid heb ik in 2007 het bedrijf overgenomen.’

Bezoekt u of bezoeken uw medewerkers de ledenbijeenkomsten? Zo ja, welke en wat zijn uw ervaringen?
‘Zelf ben ik er nog niet aan toe gekomen, maar daar willen we verandering in brengen. We willen graag meepraten en betrokken zijn bij de besluitvorming. Er zijn een aantal zaken die Kartoflex uitstekend oppakt, met name rond arbo en opleiding. Er zijn echter ook zaken die niet direct bijdragen aan de efficiency en kostenstructuur bij de leden. Wellicht krijgen we de mogelijkheid Kartoflex af en toe goed op die focus te blijven attenderen.’