16 december 2021

Kennismaken met… Sander van Arragon, verpakkingsbedrijf ASG

Sander van Arragon is Business development director bij verpakkingsbedrijf ASG. ASG, sinds 1 december Sander van Arragononderdeel van GPA Global, heeft verkoopkantoren in Parijs, Londen, Warschau en Enschede. “Wij richten ons op design, sales en marketing,” aldus Sander. “De productie zit in Polen. Dat we niet productiegericht zijn is vrij uniek binnen Kartoflex.”

Voorheen werkte Sander als commercieel manager bij AGI van de Steeg BV (onderdeel van ASG) en als key account manager displays bij Smurfit Kappa. Dat opereren op de snijvlakken van ontwerp, marketing en productie bevalt hem uitstekend. “In een kommetje vol met goudvissen willen wij de sluierstaart zijn. Onze designstudio is er niet alleen voor het productontwerp, maar ook voor het conceptuele en/of grafische ontwerp. We denken al in een voorstadium met onze klanten mee over hun luxe verpakkingen. Wat betekent deze verpakking voor het merk van onze klant? Wat kunnen we eraan toevoegen, wat wil de consument? Hoe komt het in het schap te staan? Welke materialen moeten we gebruiken, welke kleuren? Allemaal vragen waarop we samen met de klant het antwoord vinden.”

Kennis en netwerken
ASG werd om twee redenen lid van Kartoflex. “We zijn maar een klein vierkoppig team hier in Nederland en het ontbreekt ons aan specifieke kennis, bijvoorbeeld op het vlak van de RI&E. Die kennis vonden we bij Kartoflex, wat een verrassende club! Waarom zijn we niet veel eerder lid geworden? Via Kartoflex kunnen we ook ons netwerk vergroten. Voorheen waren we erg gericht op het hoofdkantoor in Londen en op de vestiging in Parijs. Het wordt tijd om ons ook op de eigen markt te focussen.”

Verduurzaming is een belangrijk thema binnen ASG. “Verpakken kan veel duurzamer. Daar zijn wij best ver in. We halen alle materialen uit Europa en doen veel aan machinaal testen. Onze kennis willen we graag delen in de branche. Hoe meer we met elkaar praten over duurzaamheid, er samen mee bezig zijn, hoe sneller die verbeteringen gaan. Ik hoop dat we met elkaar op een punt komen waarop we gezamenlijk besluiten om een bepaalde standaard te hanteren, voor kwaliteit, milieu en duurzaamheid. Samen kunnen we dingen veranderen, als je maar durft te kiezen voor dat pad naar duurzaam ondernemen en produceren.”

Duurzame alternatieven
“Laatst nog zeiden we tegen een klant dat we iets met karton wilden oplossen en niet met plastic. En als ze daar niet mee akkoord gingen, zouden wij de order niet verzorgen. Het zou mooi zijn voor dit verhaal als die klant had ingestemd met ons duurzamere alternatief, maar helaas.”

“Het loopt ook vaak goed af, hoor. We zijn bijvoorbeeld lang in gesprek geweest met Mark’s & Spencer in Engeland over een verpakking. Na een jaar hadden we ze ervan overtuigd dat het ontwerp ook zonder plastic zou kunnen en toen mochten we een kleine test doen. Inmiddels hebben we die order drie keer gedaan.”

Samen verder
Sander is ervan overtuigd dat we samen veel kunnen bereiken om verpakkingen groener te maken. “In Frankrijk zijn ze al veel verder qua vergroening, daar kunnen wij hier nog veel van leren. De kennis die wij opdoen bij onze collega’s in Parijs delen we graag. Als er een werkgroep komt binnen Kartoflex, ben ik daar zeker bij. En als Kartoflex-collega’s vragen hebben, mogen ze altijd bellen. Samen komen we verder.” 

Sinds 1 december is ASG onderdeel van GPA Global. Ook in de toekomst zullen de verkoopkantoren in Parijs, Londen, Warschau en Enschede een belangrijke rol spelen in de verdere groei van GPA Global in Europa. Lees hier het persbericht van GPA Global.