Nieuw lid Burrows Netherlands BV (Novolex)
Sinds oktober 2022 is Leroy Hollands (29) HR-manager bij Burrows in Kerkrade, onderdeel van de internationale Novolex-groep. Een jonge professional die samen met de drie andere leden in het MT van Burrows een heldere visie omzet in een concreet groeiplan. Het lidmaatschap van Kartoflex zal daarbij goed van pas komen. Een gesprek over groei, leiderschap, leren van elkaar en het belang van een stevig fundament.
Voordat Leroy bij Burrows begon, werkte hij in de fysica-sector, bij een bedrijf in de herwinning van koelgassen. “Ik heb een bachelor in Human Resource Management en dankzij Burrows een master in Business Administration. Toen ik hier begon, was er nog nooit formeel een HR-afdeling geweest. HR zat verspreid over verschillende functies – het werd ‘erbij’ gedaan.”
Dat klinkt als pionieren. Hoe heb je die start ervaren?
“Je weet niet wat je niet weet. Er waren blinde vlekken, maar ook ontzettend veel kansen. Er moest veel veranderen en ik kreeg veel vrijheid om mijn rol te ontwikkelen. Tegelijk: verandering vinden mensen eng. Dus het was een kwestie van lange adem en blijven investeren in vertrouwen. Maar we hebben mooie stappen gezet. Sinds anderhalf jaar hebben we voor het eerst een echt managementteam. Daarvoor werkte iedereen vanuit z’n eigen functiegebied. Nu wordt het echt een team – met visie, ambitie en samenwerking.”
Wat doet Burrows precies?
“Burrows is een in 1919 in de VS opgericht familiebedrijf. Het begon met krantenpapier maar met de opkomst van quick service bedrijven als McDonald’s verschoof de focus naar food packaging. In 1991 opende Burrows onze fabriek in het strategisch gelegen Kerkrade, met McDonald’s als belangrijkste klant. Inmiddels leveren we aan McDonald’s, Burger King en Subway in heel Europa. We maken papieren wraps, bakpapier en servetten.
De fabriek in Kerkrade draait met zo’n 60 medewerkers, inclusief uitzendkrachten, en is flink geautomatiseerd. In 2016 overleed Bill Burrows, de derde generatie. Toen is Burrows overgenomen door Novolex, een wereldwijde speler in verpakkingen.”
Waarom zijn jullie lid geworden van Kartoflex?
“We waren lid van AWVN, maar Kartoflex is inhoudelijk veel relevanter voor ons. Er zit zó veel kennis in de sector. De sparringpartners, de evenementen, de kennisdeling… op dit punt is dat precies wat we nodig hebben. Burrows zit in een transitie. Cultuurverandering, leiderschapsontwikkeling, groei – dat kunnen we niet alleen.”
Wat zijn jullie van plan met Burrows?
“Wij staan aan de vooravond van groei. Wat dat precies betekent, kan ik nog niet delen, maar er ligt een duidelijke visie. Dat vraagt om leiderschap. We willen af van hiërarchisch denken en toe naar meer eigenaarschap en engagement op de werkvloer. Dat is een flinke omslag.
We komen uit een familiebedrijfscultuur waar mensen werden gepromoveerd op basis van loyaliteit, niet per se op geschiktheid. Dat moet anders. Je kunt geen wolkenkrabber bouwen op een zwakke fundering. Dus dat fundament – leiderschap, samenwerking, structuur en competenties – daar werken we nu hard aan.”
Welke vragen of thema’s wil je inbrengen binnen Kartoflex?
“Een van de praktische vraagstukken waar ik nu mee zit: we werken nu met een drieploegenstructuur, maar het is goed mogelijk dat we straks een nieuwe lijn erbij starten die met vijf ploegen gaat draaien. Hoe regel je dat organisatorisch en sociaal goed? Laat je teamleiders rouleren? Dat soort vragen wil ik graag aan branchecollega’s voorleggen. Ook personeelswerving is een actueel thema, al hebben wij daar inmiddels goede stappen in gezet.”
Vertel daar eens iets over.
“Ik heb eind vorig jaar ‘Project Horizon’ gelanceerd: een strategische tender voor uitzendcapaciteit. We hebben met duidelijke KPI’s gewerkt voor de uitzendbureaus: snelheid van leveren, kwaliteit van de profielen, doorstroom naar sollicitaties. Daardoor hebben we nu kwalitatief veel betere mensen, tegen lagere kosten. Waar ik vorig jaar elke uitzendkracht nog twee of drie keer moest vervangen, is er nu nauwelijks verloop meer en is de continuïteit sterk verbeterd. En dat is een succes dat ik graag met collega’s in de sector deel.”
Wat wil je met Kartoflex bereiken, ook op langere termijn?
“Ik wil bruggen bouwen. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn collega’s. We hebben een sterk managementteam met veel kennis. Onze plantmanager René Schroemges is technisch én bedrijfskundig supersterk. Jos Driessen is onze gedreven key accountmanager, hij zou het ook leuk vinden om contact te leggen met bedrijven met een vergelijkbare klantenkring. En Hans Limpens, onze financieel directeur, gaat binnenkort met pensioen, maar loopt al heel lang mee in deze sector. Met z’n vieren zijn we echt een team aan het worden. Ik zou het mooi vinden als we binnen Kartoflex met andere teams in contact kunnen komen. Hoe word je een sterk team? Hoe organiseer je groei? Dat gesprek wil ik graag voeren.”
Dus in september kunnen mensen je ontmoeten tijdens Broodje Kartoflex Zuid-Nederland?
“Jazeker, ik ben erbij, samen met collega René Schroemges. Nu we het toch over events hebben: ik wil de HR-mensen in het zuiden uitnodigen om ook eens langs te komen bij HR Community Zuid, waar ik bestuurslid ben. Het is de grootste niet-commerciële HR-netwerkvereniging van Zuid-Nederland. Wat ik daar aan kennis ophaal, neem ik mee naar mijn werk, en deel ik ook graag binnen Kartoflex.”