16 december 2014

Kennismaken met… KelderBOX, specialist in transparante verpakkingen

Arie HendriksKelderBOX in Gendt heeft flinke ambities. Het bedrijf, gespecialiseerd in transparante verpakkingen, schaart zich onder de (omzet)top vijf van Europa en is vastbesloten die positie verder te verbeteren. ‘We leggen de lat hoog. Zo blijven we scherp.’ Directeur/eigenaar Arie Hendriks vertelt welke stappen hij heeft gezet na de management-buy-out in 2007.

KelderBOX is een familiebedrijf, ook al is de onderneming niet meer in handen van de oorspronkelijke oprichters, de familie Kelder. Hendriks was als technisch directeur werkzaam in de grafische industrie, toen hij in contact kwam met het verpakkingsbedrijf dat ruim 75 jaar geleden in Utrecht werd opgericht. Hij zag wel toekomst in de productie van transparante verpakkingen en besloot dat onderdeel van KelderBOX over te nemen, inclusief de tien werknemers. Inmiddels staan er achttien medewerkers op de loonlijst. Zoon Luuk studeert nog, maar helpt zijn vader regelmatig een handje.

Recent nam KelderBOX een accountmanager aan om verdere groei te realiseren. ‘2009, het eerste jaar na de crisis, was zwaar. We kregen minder bestellingen en besloten ons meer op beurzen te richten.’ Deze aanpak bleek succesvol, waarna de orderportefeuille zich weer gestaag vulde.

KelderBOX is zeer actief op verschillende social media platforms. Zo post het verpakkingsbedrijf regelmatig foto’s van nieuwe ontwerpen op Instagram en opende het onlangs een webshop onder de naam AH Packaging. AH is ontleend aan de initialen van de ondernemer. KelderBOX richt zich met zijn online activiteiten met name op (kleinere) chocolaterieën die geen grote voorraden willen aanhouden voor hun (seizoens)producten.

Wat is jullie kernactiviteit?
‘We ontwerpen en produceren transparante verpakkingen. Een combinatie van karton en kunststof is ook mogelijk. We doen alles in eigen huis en altijd in nauw overleg met en naar wens van de klant. Ons motto luidt niet voor niets: clear in packaging, bright in solutions.’

In welke markten zijn jullie actief?
‘We bedienen diverse branches uiteenlopend van doe-het-zelf tot tabak en van cosmetica tot dranken. Food, met name verpakkingen voor chocoladeproducten, is onze core business en dat geldt ook voor verpakkingen voor private label.’

Wie zijn jullie afnemers?
‘Afnemers zijn veelal producenten, maar ook retailers en bedrijven die actief zijn in de tussenhandel.’

KelderboxHoe onderscheiden jullie je?
‘Al onze verpakkingen komen tot stand in overleg met onze klanten. Wij luisteren naar hun behoeften, wensen en ideeën en ontwerpen vervolgens een verpakking op maat. Daarmee onderscheiden we ons en dat geldt ook voor onze kwaliteit, onze flexibiliteit en onze snelle levertijden. Onze klanten hebben binnen 24 uur een offerte in huis en als ze dat willen binnen twee dagen een model. Daar zijn we inmiddels heel sterk in, mede dankzij onze know how en ons zeer ervaren team. Wij hebben geen personeelsverloop.’

Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘Het milieu blijft hoog op de agenda staan. Zo recyclen we binnen het bedrijf al het (afval)materiaal. We gebruiken alleen gecertificeerd materiaal. Afnemers stellen steeds hogere eisen en willen exact weten waar het verpakkingsmateriaal vandaan komt. Ontwikkelingen rond bioplastic volgen we op de voet. De vraag is alleen of de consument bereid is daarvoor te betalen.’

KelderBOXWat zijn jullie doelstellingen?
‘Verder groeien en de omzet verhogen. Aan de naamsbekendheid zal het niet liggen, iedereen kent de naam KelderBOX. We behoren naar schatting tot de top vijf van producenten van transparante verpakkingen in Europa. Doel is hogerop te komen in die ranking. Nog belangrijker is echter dat we scherp blijven, daarom leggen we de lat bewust hoog.’

Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex en wat waren jullie overwegingen daarbij?
‘We zijn lid sinds 2007. Ik kom uit de grafische industrie. De cao daar was perfect. Dat wilde ik na de overname ook goed geregeld hebben voor mijn medewerkers. Kartoflex paste het beste bij ons.’

Bezoekt u of bezoeken uw medewerkers de ledenbijeenkomsten? Zo ja, welke en wat zijn uw ervaringen?
‘Rob Theunissen, onze operational manager, zit in de PR-commissie. Afhankelijk van het onderwerp wonen hij en/of mijn zoon Luuk regelmatig bijeenkomsten bij. Verbeterpunten? Die heb ik niet zo één, twee, drie. ’